470

OS-klassen 470

Tvåmansbåten 470 seglas i både dam- och en herrklass vid OS. Båten är en av de mest utbredda klasserna i världen. År 2005 finns det 38.000 båtar i 75 länder. Många av dessa nationer har besättningar som seglar på heltid. För att hävda sig på världskuppar men framförallt OS krävs det en hundraprocentig satsning av teamet. Samarbetet mellan gast och rorsman är mycket viktigt. 470 tillhör en av de båtklasser som är väldigt känsliga hur dem trimmas och behöver mycket jobb med segeltrim för att uppnå maximal effekt. Båten är en lätt tvåmansjolle som är relativt instabil då den har ett rundat skrov.

 Vad som krävs för 470
470-jollen är underriggad och det gäller att jobba med trim hela tiden för att få ut så mycket fart som möjligt. Den är känslig med snabb accelerationsförmåga och går fort när det blåser. Framgångar med 470 bygger på snabbhet, vighet och besättningens samarbetsförmåga. God kondition krävs av 470-seglarna och styrka i armar och rygg. I 470 är det mer fysiskt krävande för gasten än för rorsman. Gasten måste träna rygg och nacke i förebyggande syfte, för att undvika skador.

Vid hårdvind krävs hårt kroppsarbete för att behålla båtens maximala fart. Smidigheten är viktig och även uthållighet både mentalt och fysiskt. Klassreglerna är strikta med små toleranser. Då jollen bara väger 120 kg gäller det att inte besättningen väger mer än 140 kg. Idealt är det när rorsman väger 60 kg och gasten 70. Bland herrarna är de bästa över 25 år och damerna är mellan 25 och 30 år.

 

OS-klass 1976
470 konstruerades 1968 av fransmannen André Cornu i samband med att Franska Seglarförbundet sökte ett komplement till 505 och 420. Namnet blev 470 på grund av längden. 1972 valdes den till OS-klass inför 1976-års olympiad. Det var redan då en internationellt sett utbredd båt, med 14.000 båtar världen över, vilket är en anledning till att den valdes. Dessutom var den på den tiden något nytt, fräscht och häftigt. Båten är populär i hela världen och passar även de asiatiska seglarna mycket bra eftersom besättningen ska vara relativt lätt.

Konstruktör: André Cornu           

Bredd: 1,68m                                                                                 

Längd: 4,70 m

Vikt: 120 kg

Masthöjd: 6m 80cm

Storsegel: 9,12m2

Fock: 3,58m2

Spinnaker: 13m2

Total segelyta: 25,7m2

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: