Sista racedagen

Så hade det blivit den sista fleetracedagen innan medel-race. Tyvärr hade vi inte turen med solen idag men desto bättre med vinden. En sydlig bris på 5-9 m/s som bidrog till vågor upp till 3 meter. Första racet började sådär med en start som definitivt hade kunnat vara bättre. Detta ledde i sin tur till att våra valmöjligheter begränsades enormt, det handlade mer om vart vi kunde segla med fri vind snarare än vart vi ville gå. Vid första kryssmärket rundar vi med bara 10 båtar bakom oss. Givetvis kändes detta tungt men vi fortsatte kämpa och tillslut gick vi i mål som 34. Ett race som vi kände att det fanns mycket kvar att ge.

Race 2 inledde vi betydligt bättre, vi gjorde en riktigt bra start där vi hade en bra lucka ner till läbåten men också en bit framför lovartsbåten. Dock var våran fart desto sämre, vi hade kvar samma trim som innan meden vinden hade mojnat till ca 4-5m/s. Trots den fina starten blir vi överkörda efter bara några minuter och än en gång märker vi hur viktig farten är. Resten av första kryssen såg ungefär ut som första racet, Det var båtar överallt och valmöjligheterna blir allt färre. Till råge på det så avslutar vi från höger och givetvis kommer ett vänsterskift på 20grader. Tyvärr kom vi inte riktigt loss från det stora mittpartiet och det kändes som ett långt följa-jon race. Vi slutade som 31, riktigt besvikna efter den kanon starten.

Inför race 3  ändrade vi trimmet för att få mer power i de stora vågorna. Vi hann köra ett fartkör med våra nyblivna tyska vänner och gick riktigt bra. Vi taggade till och bad till diverse övermakter om att få till ett bra sista race. Vi plockar starten nere i lä med de tidigare nämnda holländarna Steven Le Fevre och Steven Krool. Efter några minuter så steker vi dom och vi har ett bra läge gentemot fältet då vi både kunde köra på men också slå över till höger kanten. Vi fortsatte en bit upp och tillslut slog över tillsammans med de andra toppbåtarna. Väl uppe vid kryssmärket strular vinden ganska mycket och det kom väldigt små kastbyar från båda kanter. Liten miss där men vi rundar 5  ändå. Eftersom vi alltid seglade ytterloop såbar det av mot halvvind. Av ren nybörjartänk så hissar vi som båtarna framför oss och märker ganska snabbt att det kommer bli väldigt svårt att nå märket. Dessutom kommer ett jättetryck på 8-9 m/s. Vi tappade två båtar på detta och rundade som 7 istället, man bevisas gång på gång att stress inte är något positivt, det gäller att hålla huvudet kallt och tänka till. Nu bar det av mot läns och vi gick riktigt bra lyckades hämta tillbaka till vår femteplats och rundade upp till sista kryssen. Både sista kryssen och länsen gick bra och precis innan rundningen till den korta halvvinden in i mål strular vi lite med nedtagningen av spinnakern och tyvärr så tog våra konkurrenter vara på det genom att vi blev överkörda. Tappade två båtar på några meter men när väl ena börjar köra över finns det inte så mycket man kan göra innan nästa är förbi också. Totalt ledde det till en 7 plats i mål.

I det stora hela här i Palamos är vi mycket nöjda. Träningen var jätte bra och vi har fått känna på helt nya förhållanden med mycket vågor och sjö. Vi känner att farten definitivt blivit mycket bättre men självklart finns det mycket kvar att jobba på. Lite snörpligt slut på regattan där vi slutade som 17 av 55, ett resultat där 50% av racen var bra och 50% dåliga. Men vi känner att när vi ligger i toppen med världseliten blir vi inte ifrånåkta men där bak i fältet åker vi heller inte ifrån de andra. Vi är fortfarande för ojämna både resultat mässigt men även fart och prestationen.